Als kleine jongen of klein meisje zetten we onze eerste stappen in het verkeer vaak met de fiets. De laatste jaren zien we alleen maar stijgingen in het gebruik van dit vervoermiddel. Maar naarmate we ouder worden willen we het ons steeds gemakkelijker maken. 16-jarigen dromen op die leeftijd eerder van een bromfiets dan van een fiets. Dat is voor tieners niet alleen stoer en cool, maar ook praktisch. Net omwille van dat gemak zien we ook heel wat volwassenen met een bromfiets of motor rondrijden. Maar hoe rijd je veilig in het verkeer met zulke motoren?

Veiligheid
In het verkeer gebeuren dagelijks ongevallen. Daarom is het belangrijk om je veilig te gedragen, maar ook om je veilig te kleden. Een goede bescherming tegen ongevallen begint ten slotte bij jezelf. In België en Nederland is het op een bIn het verkeer gebeuren dagelijks ongevallen. Daarom is het belangrijk om je veilig te gedragen, maar ook om je veilig te kleden. Een goede bescherming tegen ongevallen begint ten slotte bij jezelf. In België en Nederland is het op een bromfiets, die maximum 50 km per uur rijdt, verplicht om een helm te dragen. Wanneer je op een motorfiets rijdt, is het verplicht om naast een helm ook handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek te dragen en laarzen of schoenen aan te doen die de enkels beschermen. Motorlaarzen zijn dus belangrijk om je te beschermen en bestaan in veel variaties. Je hebt sportlaarzen, waterdichte GORE-TEX-laarzen, touringlaarzen, enzovoort. Grondig opzoekwerk om de beste laarzen te vinden is dus vereist.

Ook om de juiste motorjas, motorbroek of motorhelm te vinden is het belangrijk dat je eventueel een expert raadpleegt om het juiste product voor jou te vinden. Je zult zien dat dit redelijk prijzig kan zijn, maar omdat je in het verkeer met je leven speelt, is dit echt wel een investering die je moet overwegen. Als je opteert voor goedkoper materiaal is de kans groot dat dit niet van dezelfde, goede kwaliteit zal zijn, en je dus niet even goed beschermd zult zijn.

Comfort
Ook is het aangeraden om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Zowel voor lange afstanden als voor korte toertjes is het belangrijk zo gemakkelijk mogelijk op de motor te zitten. Zo is een windscherm voor een scooter of motor zeker geen slecht idee. Zo’n windscherm ziet er misschien minder stoer of imponerend uit, maar heeft wel degelijk nut. Enerzijds komt er door dit scherm minder wind in je gezicht en anderzijds houdt het vuil tegen.

De gemiddelde prijs voor een windscherm varieert tussen de 100 en 200 euro. Ook kun je ervoor kiezen om extra leuningen te installeren, extra verlichting, valbeugels, een radio of gps, enzovoort. Je zult dit bij de aankoop misschien niet direct nodig vinden, maar naarmate je veel met je motor of scooter rijdt, zal je merken dat comfort toch wel een heel belangrijke rol speelt.